Uutiskirje lokakuu 2023

VESITALOUSKOULUTUKSEN UUDISTAMINEN – VESKU-HANKE KÄYNNISTYI

Kuva: Maarit Liimatainen

VESKU- hankkeen tavoitteena on uudistaa maatalouden vesitalouden täydennyskoulutusohjelma niin, että siihen sisällytetään uusimmat tutkimustulokset. Hankkeessa hyödynnetään ja vahvistetaan olemassa olevia verkostoja koulutusohjelman uudistamistarpeiden määrittämisessä ja toteuttamisessa. Koulutusohjelma jaetaan moduuleiksi niin, että kukin moduuli sopii sekä osaksi tutkintoa, että eri kohderyhmille täsmäkoulutukseksi. Lue lisää hankkeen kotisivuilta.

JUSSI SAAVALAINEN 90 VUOTTA

Kuva: Pekka Saavalainen

Rakennusneuvos Jussi Saavalainen täytti syyskuun 28. päivänä 90 vuotta. Jussi toimi Salaojitusyhdistyksen toimitusjohtajana vuosina 1976–1993. Sitä ennen hän toimi myös Salaojayhdistyksen alueinsinöörinä vuosina 1960–1964. Merkkipäivän kunniaksi Salaojituksen perinneyhdistys toimitti juhlakirjan, joka luovutettiin Jussille ravintola Tekniskalla järjestetyn lounastilaisuuden yhteydessä.

Juhlakirjaan artikkeleita kirjoittaneet ovat Jussin työtovereita ja ystäviä Suomesta ja ulkomailta. Mukana on myös tervehdyksiä salaojitusorganisaatioilta. Jussin henkilökuvaa täydentää kuvaus hänestä läheltä nähtynä ihmisenä ja viiden lapsen isänä.

KUIVA ALKUKESÄ JA MÄRKÄ LOPPUKESÄ NÄKYIVÄT VESIMA-HANKKEEN KOEALUEILLA

Alkukesä oli Etelä-Suomessa verrattain vähäsateinen. Tämä näkyi etenkin VESIMA-hankkeen Länsi-Uudenmaalla Siuntiossa sijaitsevalla Gårdskullan koealueella. Tutkimuspellolla touko-kesäkuun aikana mitattu alle 30 mm sademäärä oli alle kolmannes edeltäneen 15 vuoden keskiarvosta. Keskimääräistä heinäkuuta seurasi Siuntiossa märkä elokuu. Loppupäivien runsaat sateet nostivat kuukauden sademäärän (186 mm) mittausjakson keskiarvoon verrattuna yli kaksinkertaiseksi.

Kanta-Hämeen Jokioisilla (Nummelan koekenttä) touko- ja kesäkuu olivat hieman keskimääräistä kuivempia. Heinä- ja elokuu olivat märkiä, kummankin kuukauden sademäärä oli yli 130 mm. Heinäkuun sadanta oli mittausjakson (2008–2022) keskiarvoon verrattuna 1,5-kertainen ja elokuun 2,5-kertainen.

VESIHAVE 2 -HANKKEEN LOPPURAPORTTI ON JULKAISTU

Viime vuoden loppupuolella loppuneen VesiHave 2 -hankkeen loppuraportti on julkaistu Salaojituksen tutkimusyhdistyksen tiedotteena nro 37. Julkaisu on vapaasti ladattavissa ja luettavissa täältä.

Loppuraportissa esitetään tutkimushankkeen Vesitalouden hallinta vesiensuojelussa 2 (VesiHave 2) tausta, tavoitteet, käytetyt tutkimusmenetelmät sekä tulokset ja johtopäätökset. Hankkeen tulokset osoittavat, että peltoalueiden ja peltovaltaisten valuma-alueiden järkevällä vesitalouden hallinnalla voidaan vähentää pintavesiin päätyvää kuormitusta samalla kuin sadonmuodostus paranee. Lisäksi matemaattiset mallit antavat yhä parempia työkaluja arvioida ja ymmärtää vesienhallintaratkaisujen vaikutuksia yhä suuremmilla tarkastelualueilla. Hankkeen tulosten avulla päästään taas askel lähemmäs tavoitetta, jossa maatalouden tuotantoa ja ympäristökuormituksen minimointia edistetään yhtäaikaisesti. Hankkeen tulokset osoittivat myös, että savipellon puutteellinen ojitus voi heikentää maan rakennetta, veden- ja ravinteidenpidätyskykyä sekä vedenjohtavuutta merkittävästi, joiden korjaaminen on hidas ja kallis prosessi.

TAPAHTUMAT

Valumavesi -seminaari

Kuva: Pasi Valkama

SYKE järjestää Valumavesi-seminaarin Helsingin Musiikkitalolla tiistaina 31.10.2023 klo 9:00–14:30. Tapahtumaan voi myös osallistua etänä.

Seminaariin voi ilmoittautua hankkeen kotisivuilla olevan linkin kautta. Seminaarissa esitellään uusimmat tutkimustulokset peltojen ja metsien tulvatasanteellisten uomien vaikutuksista vedenlaatuun, tulviin ja biodiversiteettiin. Käydään myös keskustelua tulvatasanteiden hoidosta ja rahoituksesta. Valtion tuet painottuvat jatkossa luonnonmukaisiin kuivatusmenetelmiin, kuten kaksitasouomiin.

KoneAgria 2023

Vuosittain järjestettävät KoneAgria-messut järjestetään tällä viikolla 12.-14.10.2023 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Tapahtuma kuuluu maa- ja metsätalousalan ammattilaisten merkittävimpiin tapahtumiin, joka tarjoaa kolmen päivän ajan ainutlaatuisen paikan kaupankäynnille, verkostoitumiselle ja uuden oppimiselle. Vuoden 2023 messujen pääteemana on Maatalousyrittämiseen veto- ja pitovoimaa. Lue lisää tapahtuman kotisivuilta

Uutiskirjeen ovat toimittaneet Olle Häggblom, Minna Mäkelä ja Jyrki Nurminen